Körkompaniets logotyp

Bachs Juloratorium

Johann Sebastian Bachs Juloratorium för solister, kör och orkester är sammansatt av sex olika kantater. Oftast framför man antingen de tre första eller de tre sista kantaterna. För första gången på tretton år framfördes verket i sin helhet. Detta skedde i i Immanuelskyrkan den 9 december 2007 och den 13 januari 2008.

Juloratoriet framfördes ursprungligen i Leipzigkyrkorna Thomas och Nicolai vid sex olika dagar; juldagen, annandag jul, tredjedag jul, nyårsdagen, söndagen efter nyårsdagen och trettondagen. Verket skrevs 1733-1734 då Bach var ansvarig kantor i Thomas-kyrkan.

Den medverkande orkestern, Drottningholms Barockensemble, spelar lågstämt, alltså med en barockstämning som ligger ett halvt tonsteg under modernt stämläge. Precis som på Bachs tid. Drottningholmarna spelar dessutom på tidstrogna instrument. Förutom grundackompanjemanget, basso continuo, består ensemblen av stråkar, trä- och bleckblås samt pukor.

Medverkande:
Musikaliska Sällskapets Kammarkör
Bel Cantokören
Marie Alexis, sopran
Martina Dike, alt
Olof Lilja, tenor
Lars Johansson Brissman, bas
Drottningholms Barockensemble
Dirigent Michael Bruze

Juloratoriet arrangerades i samarbete med
Kultur- och fritidskontoret, Norrköpings kommun


 

Solisterna i Juloratoriet

Marie Alexis, sopran
kommer från Nyköping. Utbildad sångpedagog från Kungliga Musikhögskolan och innehar även solist-examen. Marie har även studerat vid Operahögskolan i Stockholm. Medlem sedan 1994 i Eric Ericsons Kammarkör med vilken hon ofta är solist, inte minst vid flera framförande av Bachs oratorier både i Sverige och utomlands. Marie har sjungit roller på Malmöoperan, Göteborgsoperan, Drottningholms-teatern samt Kungliga Operan. Marie är också en ofta anlitad solist vid konserter i Sverige och utomlands.

Martina Dike, mezzosopran
har studerat vid Kungliga Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm. Hon har framträtt som solist i verk som Beethovens nionde symfoni, Bern-steins Jeremiah, Verdis Requiem under dirigenter som Manfred Honeck, Myun-Whun Chung, Alan Gilbert. På Kungliga Operan i Stockholm har hon bl.a. gjort Carmen, Brangäne (Tristan och Isolde), Eboli (Don Carlos), Fricka (Rhenguldet och Valkyrian). Hon framträder regelbundet utomlands (Brysseloperan, Frankfurtoperan, Montreal Symphony Orchestra, Rigaoperan, Bayreuther Festspiele m.m.) med dirigenter som René Jacobs, Kent Nagano, Antonio Pappano, Christian Thielemann, Paolo Carignani.

Olof Lilja, tenor
är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan och Opera-högskolan i Stockholm. Han har framträtt i komiska och lyriska operaroller vid bl.a. Kungliga Operan, Norrlandsoperan, Värmlandsoperan, Vadstena-Akademien, Confidencen Ulriksdals Slottsteater och Malmö Musikteater. Han har också etablerat sig som konsertsångare, särskilt som evangelist i Bachs oratorier. Olof Lilja har gjort många framträdanden utomlands och bl.a. gästat festivalerna i Utrecht, Dresden, Bremen, Wroclaw och Boston. Han har även medverkat vid flera skivinspelningar samt i TV och radio både i Sverige och utomlands.
Läs mer på Olof Liljas hemsida.

Lars Johansson Brissman, baryton
är en mycket flitigt anlitad konsert- och oratorie-sångare i Sverige och utomlands och har sjungit med dirigenter som Tönu Kaljuste, Joshua Riffkin, Andrew Parrot, Eric Ericsson och Gustav Sjökvist. Lars har turnerat i Norge, Estland, Tyskland, Italien, Ryssland, Polen samt USA som solist. Som operasångare har Lars sjungit på Kungliga Operan, Folkoperan, Confi-dencen, Vadstena-Akademien och Drottningholms Slottsteater.

Sponsorer

"Juloratoriet levde upp till de höga förväntningarna"
Medan kören sjöng ut allt mer och i femte kantaten blev riktigt kraftfull, samtidigt som ensemblen som helhet lydigt följde Bruzes tydliga direktiv, fann de den samspelta klangen samtidigt som de fann sångglädjen.

Musiken engagerade och var glädjefull trots sin högtidlighet. Stämmorna flätades in i varandra i ständig rörelse, med tillfällen till vila bara i recitativen.
Läs hela recensionen i
Norrköpings Tidningar

"Högtidligt med bra solister"
Konserten i Immanuel igår visade inga tecken på svaghet. Från erfarna och kraftfulla solister, till entusiastisk kör och professionella musiker och ledare. Det var majestätiskt, högtidligt och förväntansfullt.

Drottningholms Barockensemble gör alltid en prestation på hög nivå. Och solisterna, det är bara att välja en favorit. För min del; tenoren Olof Lilja. Med sin lena stämma som flödar över av musikalitet fick han recitativen att kännas alltför korta.
Läs hela recensionen i
Norrköpings Tidningar

"Finstämda toner i evigt juloratorium"
Martina Dike var bra, inget snack om den saken. Hon är en begynnande världsstjärna som redan har stor internationell erfarenhet.

Olof Lilja gjorde intryck på mig. Utöver den fantastiska rösten som kommer ut ur den relativt småbyggda kroppen, har han skådespelartalanger utöver det vanliga. Hans scennärvaro och mimik är enastående.

I går kväll i Immanuelskyrkan förstod jag på djupet varför körsång är så stort och så uppskattat.

De runt femtio körsångarna såg så oerhört lyckliga och glada ut när de sjöng ut i juloratoriets kraftfulla och jublande lovsånger.
Läs hela recensionen i Folkbladet

"Gästsjunger på hemmaplan"
Se även TV-intervjun med solisten Martin Dike:

SVT Östnytt

Se bilder från körens repetitionsarbete

Se bilder från körens repetitionsarbete här
 

Drottningholms Barockensemble

Drottningholms Barockensemble grundades för mer än 30 år sedan. Målet är att spela 1600- och 1700-tals musik på tidstrogna instrument. Under åren har nyskapandet blivit ett kännetecken då svenska kompositörers verk återfunnits och uppförts i modern tid. Projekt för barn har arrangerats samtidigt som världsartister varit solister och dirigenter. Ett stort urval cd:n finns då över 60 inspelningar gjorts. Under året ges ett 50-tal konserter i konserthus och kyrkor.
Läs mer på ensemblens hemsida.

Körkompaniet
Buntmakargatan 11, 602 23 Norrköping
telefon: 011-10 70 16
e-post: info@korkompaniet.se
© 1999-2008 Körkompaniet
Producerad av PK Media